~Kembara Seorang Hamba~

Ada Kata Tak Terucap Walau Dengan Bahasa Indah..... Ada Rasa Tak Terungkap Walau Dengan Seribu Madah.....


Assalamualaikum dan selamat buat anda yang berada di luar sana (wah sudah ada gaya DJ kah? hehe)

Ok, penulisan kali ini saya mahu nukilkan secara santai dan bersahaja. Bukan apa, saya seringkali menerima komen daripada adik-adik saya yang penulisan di blog ini agak berat. Baik, dengan bismillah saya mulakan...

Ok, ada beberapa perkara yang mahu saya kongsikan kali ini. Apakah? (Hoho sila baca ke bawah sekiranya anda masih larat...)

PERTAMA

Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah... Saya akan diijabkabulkan dengan sang Adam, yang bakal menjadi satu-satunya raja di hati ini (insyaAllah) pada 31 Disember 2011 (Oh lagi 14 hari dari tarikh artikel ini di tulis) Gementar, takut, gembira, sedih dan bimbang semuanya bercampur-baur.  Ramai yang bertanya bagaimana semua ini bermula... Nanti saya ceritakan selepas sahaja selesai semua-semuanya ya. Banyak yang nak dikisahkan, tetapi untuk awal ini, cukup sekadar saya kongsikan beberapa pesanan yang saya terima daripada kawan-kawan yang sudah bernikah. Barangkali ada yang mencari-cari apa yang nak dibuat. ^_^

1) Banyakkan solat taubat, mudah-mudahan Allah mudahkan urusan kita dan mudah-mudahan Allah ampunkan dosa kita yang lalu dan akan datang. (Berazam untuk kekalkan momentum solat ini pada sebelum dan selepas pernikahan... InsyaAllah kita sama-sama usahakan ye)

2) Cuba buat persiapan sebaik mungkin dengan bantuan orang disekeliling. (Dalam kes saya, alhamdulillah, teman se'rumah manis', Akmal Aina, Hidayatul Karimah, Shahidat, Kak Ina dan Amiratul Awatif sangatlah supportive dan banyak membantu saya membuat persiapan daripada sebelum bertunang sampailah ke sekarang. (Saya sangat menghargai usaha mereka, dan saya doakan mereka dipermudahkan urusan termasuklah urusan jodoh-jodoh ini... Huhu saya tidak dapat membayangkan, bagaimana agaknya nanti kami bakal berjauhan T_T)

3) Minta restu ibu dan ayah dengan sebanyak-banyaknya.. Dan saya sangat percaya, kerana restu dan doa mereka, pernikahan kami dipermudahkan Allah walaupun terdapat beberapa halangan. (Sudah menjadi sunnatullah, apa sahaja kebaikan yang nak dibuat pasti ada halangan, jadi berlapang dada dan mintalah nasihat daripada mereka yang berfikiran positif, insyaAllah, kita akan termotivasi dengan orang-orang yang positif.

4) Errr macam sudah banyak perkongsian sahaja, saya rasa cukup setakat ini dahulu untuk bab kahwin mahwin ini, lebihannya saya kongsikan pada entri yang akan datang ya. ^__^ Allahul musta'an, mudah-mudahan Allah jadikan saya dikalangan hamba-hambanya yang menjadi imam bagi orang-orang yang bertakwa. Dan juga isteri yang solehah bagi bakal suami saya, amin)


KEDUA

Sangatlah tidak cerdik bagi orang-orang yang tidak berilmu tetapi berlagak sombong dengan beraksi seolah-olah mereka tahu segala-galanya. HUDUD, bukan untuk dibicarakan secara membabi-buta tetapi harus melalui proses pembelajaran yang sempurna, kerana tersalah hujah boleh menjatuhkan akidah. Barangkali ada yang berkata, "oh, hudud itu cuma hak ustaz sahajakah?" maka jawabnya TIDAK sama sekali. 

Sekalipun anda arkitek, pemain bola, bahkan tukang cuci sekalipun, sekiranya anda belajar dan ADA ILMU mengenai hukum hudud, maka anda berhak memberi pencerahan kepada mereka yang lain yang masih jahil. Bagaimana mungkin seseorang yang tidak tahu untuk membuat nasi arab bisa menerangkan kepada orang lain mengenai resepi nasi tersebut. Mempertikaikan hukum hudud bererti kita mempertikaikan hukum Allah. Mempertikaikan hukum Allah bererti kita yakin dengan peraturannya, maka apalah erti menjadi seorang hamba andai peraturan penciptanya dikritik sesuka hati. 

Saya tidak mahu berhujah panjang, sahabat-sahabat saya daripada oneheart creative solution sudah menyediakan alternatif untuk tontonan anda. Cubalah klik dan buat penilaian dengan akal dan hati yang Tuhan beri. Akal bukan hanya untuk fikir pasal nak jawab peperiksaan, tetapi gunakan juga untuk nilai nikmat Allah. Hati bukan untuk mencintai orang sahaja, tetapi gunakan juga untuk merasai nikmat Allah. 

2 comments:

salam ziarah.. jemput singgah ke blog sy yep.. syukran
p/s: mungkin font di blog kak agak kecil,so nmpak mcm panjang n byk je nk baca..huhu,tp depend pada org gk kot..

its amazing blog,,thank you for write valuable info Telecharger Sahih boukhâri

Nice To Have a Click (^_^)

jom klik

Kembara Mukmin

Name: Nazirah Nur Mukmin

Previous school :
--> maktab mahmud
--> centre for foundation studies IIUM
--> Now i'm final year student in bachelor of arabic

Experience :
--> co chairperson MTKN GAMIS 09/10
--> EXCO Arabic Students Society IIUM Gombak 08/09
--> vice president Arabic Students Society MCIIUM 06/07
--> Pengerusi Sinergi Gabungan Mahasiswi SIGMA GAMIS

Email dan ym : raisah_muslimat@yahoo.com

The Intelectual

Click to view my Personality Profile page

Cuba Klik

Tetamu Mukmin

Sembang2 Mukmin


ShoutMix chat widget

Komuniti Mukmin

Tetamu Mukmin

Sahabat Mukmin

klik2

Lets Read

Lets Read
Hidayah karya Tuan Guru Nik Aziz

Turki Negara Dua Wajah - Dr Abdullah Azam

Sejarah & Perkembangan Gerakan Islam Abad Moden - ust Riduan Mohamad Nor

Things Fall Apart -Chinua Achebe "paling mahal ni (^_~)"

enjoy with keroppi

Loading...