~Kembara Seorang Hamba~

Ada Kata Tak Terucap Walau Dengan Bahasa Indah..... Ada Rasa Tak Terungkap Walau Dengan Seribu Madah.....

Salamun'ala manittaba'al huda

"Dan orang-orang yang bertaqwa kepada Tuhannya, dihantar masuk ke dalam syurga dengan berbondong-bondong, sehingga apabila mereka sampai kepadanya, dibukalah pintu-pintunya dan berkata malaikat-malaikat penjaganya kepada mereka : Selamat untukmu, berbahagialah, maka masuklah kamu kedalam syurga serta kekal (di dalamnya)." 
(Surah Az-Zumar: 73).




Itu petikan bicara Tuhan yang sempat saya belek pagi tadi. Entah kenapa saya merasakan, ayat itu sungguh menyentuh hati. Bilang mahu Syurga, tetapi kekadang, perbuatan sendiri sudah menjauhkan diri dari menghidu haruman syurga itu sendiri. Allah ampunkan kami.




HENINGNYA PAGI ITU


Alhamdulillah saat ini saya bersyukur kerana berpeluang memahami bahasa alQuran, bukan senang untuk difahami tetapi bila sudah memahaminya percayalah, keindahan itu tak akan anda perolehi melebihi daripadanya. Sungguh ia adalah sebaik-baik nikmat yang pernah Tuhan hadirkan dalam hidup saya.


Bangun.... Berdoa... dan rasai betapa hari yang Allah anugerahkan cukup tidak ternilai, saya pasti, seharian yang bakal anda lalui akan menjadi lebih terarah dan penuh dengan keseronokan.




CITA-CITA NAK JADI PETANI


Siapa yang mahu menjadi petani? saya kira, kalau dihitung-hitung daripada anak muda hari ni, ada tapi yang pastinya jumlah itu sangat kecil berbanding dengan minat kerja  dengan kerajaan dan swasta yang lebih indah pada pandangan mereka.


Salahkah menjadi petani? kotorkah mereka? 




Tidak, mereka tidak kotor, bahkan satu tepukan gemuruh harus diberi, tanpa mereka, tidak ada siapa yang mahu mensuburkan tanah ini. Maka siapa yang mahu bertanggungjawab?




PETANI YANG BAGAIMANA?


Petani tradisional kah? petani modenkah? atau yang bagaimana pilihan kita? Kalau saya dibenarkan memilih, saya nak jadi petani untuk ladang iman. Wah? Apakah itu?


Saya nak jadi petani yang biasa-biasa. Kerjanya biasa-biasa tetapi hasilnya cukup untuk mengenyangkan anak bini. Lantas saya percaya, seandainya generasi hari ini sudi menjadi petani-petani yang mahu menggembur ladang dunia dengan benih-benih akidah,siramkan dengan baja-baja taqwa, saya yakin, hasil yang akan dituai kelak, pasti lebih baik dari habuan yang ada sekarang.


Semaian itu jangan terlalu gopoh - gapah mahu dibesarkan, biar perlahan-lahan ia meresap ke dalam diri, kelak pohon yang tumbuh bakal membawa resmi padi, makin berisi, makin menunduk. 






ISTIQAMAH


Kitab mutiara riyadhussalihin menyebabkan saya gatal tangan untuk menyelak lembaran yang ada, membawa saya kepada huraian imam nawawi mengenai istiqamah.


Dituturkan dari Abu 'amr, ada yang mengatakan Abu Murah Sufyan bin 'Abdullah r.a berkata, "saya berkata kepada Rasulullah, ' Wahai Rasulullah, ajarkanlah kepadaku suatu ucapan yang mencakup tentang islam, yang tidak mampu aku tanyakan kepada selain engkau." maka jawab baginda,


"katakanlah, saya beriman kepada Allah, kemudian teguhlah engkau dalam pendirianmu."

Risau saya mahu bercakap soal istiqamah, bimbang nanti saya entah ke mana. Zaman ini, zaman Allah menguji secara cash, apa yang kita sebut, itulah yang selalunya akan mendatangi kita. Allah, kami berlindung denganmu dari segala ujian yang tak mampu kami hadapi.

Hnedak mendapat syurga Allah bukan senang, saya menulis di blog ini, untuk saya dedikasikan kepada hati saya sendiri, agar saya ingat dikemudian hari, yang ada satu masa satu ketika, saya pernah membicarakan soal ini. Soal dosa dan pahala, soal istiqamah dan tersungkur. Saya mahu pahatkan semua ini diatas nadi saya agar, setiap kali saya letih, saya mahu mengasingkan diri, saya akan membuka kembali segala nota-nota hati yang saya catatkan hari ini untuk mengecas semula keletihan itu.

Saya tidak tahu bagaimana masa akan datang, tapi saya mengimpikan saya dan kawan-kawan bergandingan bahu bekerja untuk islam. Aku sebagai pencinta buku, kau sebagai doktor, dia sebagai eksekutif bank, dan mereka sebagai guru semuanya sudi menyebarkan agenda islam. Tidak kira jauh mahupun dekat, kami sedar dan tahu, matlamat perjuangan kami hanya satu, "mentauhidkan Allah". 



IMPIAN KITA BERSAMA


Tak salahkan untuk kita berimpian? kerana dari impian kita akan mula melakar strategi, dari strategi kita tumpahkan tenaga ke arah menjayakan perancangan itu. Islam itu mudah, ia tidak menyuruh kita untuk menumpukan sepenuh masa, beribadah semata-mata, tetapi islam menyuruh kita meletakkan akhirat didepan mata, dan mengambil bahagian kita di dunia ini.

Sekiranya islam menjadi agenda, baik menang mahupun kalah, baik senang mahupun susah, dalam suka mahupun duka, saya pasti, tidak akan ada air mata yang tumpah menyesali langkahan mereka ke dalam medan perjuangan ini. Bahkan yang ada hanya lelehan air mata, tangisan kegembiraan kerana cahaya dan kelapangan hati yang Allah hadirkan.

Inilah perjuangan kita, perjuangan untuk membawa islam di mana-mana. islam sbegai way of life! Allahuakbar.. Allahuakbar... Allahuakbar!!

0 comments:

Nice To Have a Click (^_^)

jom klik

Kembara Mukmin

Name: Nazirah Nur Mukmin

Previous school :
--> maktab mahmud
--> centre for foundation studies IIUM
--> Now i'm final year student in bachelor of arabic

Experience :
--> co chairperson MTKN GAMIS 09/10
--> EXCO Arabic Students Society IIUM Gombak 08/09
--> vice president Arabic Students Society MCIIUM 06/07
--> Pengerusi Sinergi Gabungan Mahasiswi SIGMA GAMIS

Email dan ym : raisah_muslimat@yahoo.com

The Intelectual

Click to view my Personality Profile page

Cuba Klik

Tetamu Mukmin

Sembang2 Mukmin


ShoutMix chat widget

Komuniti Mukmin

Tetamu Mukmin

Sahabat Mukmin

klik2

Lets Read

Lets Read
Hidayah karya Tuan Guru Nik Aziz

Turki Negara Dua Wajah - Dr Abdullah Azam

Sejarah & Perkembangan Gerakan Islam Abad Moden - ust Riduan Mohamad Nor

Things Fall Apart -Chinua Achebe "paling mahal ni (^_~)"

enjoy with keroppi

Loading...