~Kembara Seorang Hamba~

Ada Kata Tak Terucap Walau Dengan Bahasa Indah..... Ada Rasa Tak Terungkap Walau Dengan Seribu Madah.....



Salamun'ala manittaba'al huda




Tinggalan Kasih Hassan Al Banna Buat Ummat


Semalam saya sempat menghadiri kuliyah daripada ustaz Salahuddin, seorang yang tenang wajahnya, persis seorang ayah yang penyayang. Beliau membawa pendengar yang hadir untuk mengimbau kembali siri-siri khutbah warisan Hassan Al banna. Banyak yang disebut, antaranya segala apa yang kita kerjakan didunia ini ada balasannya di akhirat kelak.


Dan tidaklah engkau (wahai Muhammad) dalam menjalankan sesuatu urusan, dan tidaklah engkau dalam membaca sesuatu surah atau sesuatu ayat dari Al-Quran, dan tidaklah kamu (wahai umat manusia) dalam mengerjakan sesuatu amal usaha, melainkan adalah kami menjadi saksi terhadap kamu, ketika kamu mengerjakannya. Dan tidak akan hilang lenyap dari pengetahuan Tuhanmu sesuatu dari sehalus-halus atau seringan-ringan yang ada di muka bumi atau dilangit, dan tidak ada yang lebih besar, melainkan semuanya tertulis didalam Kitab yang terang nyata.



Baik perbuatan kita, maka baiklah ganjarannya. Seperti pengurus di tempat kerja, mana mungkin pekerja yang selalu berbuat onar akan dianugerahkan dengan bonus, malah boleh jadi pekerja yang berbuat salah ini bakal berdepan dengan dipecat daripada syarikat tersebut. 

Tetapi kenapa Allah masih belum "memecat" kita yang selalu berbuat dosa? kerana Dia, punya sifat yang penyayang, punya sifat yang pengasih, mahu dan sentiasa mahu memberi peluang kepada kita. Lantas, untuk saat ini, tadahlah tangan kita untuk seketika, pohon keampunan dan syukuri nikmat kerana bergelar HAMBA KEPADA ALLAH. Tuan yang nyawa kita berada di tangannya.



POLITIK

Saya bukan Mat Sabu yang bijak berpidato dalam arena politik, saya bukan ustaz Hasrizal untuk lembut berbicara soal dakwah, saya cuma pemerhati dari luar, apa yang sedang terencana diluar sana. Luar dari dunia saya sebagai seorang pekerja kecil dipejabat PTS. Saya juga sentiasa percaya, kita ini diciptakan untuk menjadi pemakmur dunia, dalam surah Hud Tuhan sudah berbicara; 


Dan kepada kaum Thamud, Kami utuskan saudara mereka: Nabi Salih. Ia berkata: "Wahai kaumku! Sembahlah kamu akan Allah! Sebenarnya tiada Tuhan bagi kamu selain daripadaNya. Dialah yang menjadikan kamu dari bahan- bahan bumi, serta menghendaki kamu memakmurkannya. Oleh itu mintalah ampun kepada Allah dari perbuatan syirik, kemudian kembalilah kepadaNya dengan taat dan tauhid. Sesungguhnya Tuhanku sentiasa dekat, lagi sentiasa memperkenankan permohonan hambaNya".




PEGANG TANGAN

Kotor sungguh orang yang mempolitikkan tindakan cikgu Mala untuk tidak bersalam dengan mereka yang bukan muhrimnya, serasa mahu menempeleng muka orang tersebut. Sudah terang lagi bersuluh, sengaja mahu mencipta kontorversi. Biar orang sibuk mengatakan itu bakal menimbulkan polemik kaum. Bangsa cina, india dan lain-lainnya akan takut dengan cikgu Mala yang ekstrim, bersalam pun harus memakai sarung tangan, tidak sama dengan tema mereka mahu merakyatkan perjuangan.


sungguh kurang ajar

 Pada saya tindakan cikgu Mala harus disokong seluruh perempuan di Malaysia ini, khususnya yang bergelar muslim. Dia ada pendirian dan prinsip yang tersendiri. Maka ini sudah menjelaskan sikapnya, berdepan dengan apa situasi sekalipun, prinsip islam tidak akan gugur. Maka inilah pemimpin sebenar yang kita dambakan. 

Kalau bola orang menantikan gawang golnya bolos, maka hari ini, saya merasakan cikgu Mala sudah mendapat golnya yang pertama. Penalti yang terhasil sepakan pihak lawan sendiri, tersalah merembat gawang sendiri. Hari ni, kemenangan dakwah buat cikgu Mala, kerana tindakannya itu, habis bergoyah satu Malaysia, cina, india dan lain-lain bangsa, semuanya mengetahui bahawa islam itu ada prinsipnya.

(saya menantikan kalau-kalau sewaktu Rosmah mahu bersalam dengan yang bukan mahramnya, mereka yang menyebut tentang prinsip islam dihadapan beliau) apa boleh buat, jika orang islam tidak mahu berbicara soal islam, apatahlagi mahu melaksanakannya, maka mari kita doakan, agar yang bukan muslim pula berdakwah kepada si muslim. 


"Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), samada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab) dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui." (At-Taubah 9:41) 

Ayuh, kita lihat pula kemenangan politik buat cikgu Mala, jangan hilang keyakinan pada Allah, andai Nabi Zakariya yang sudah uzur itu boleh memacakkan keyakinannya pada Allah untuk memiliki zuriatnya sendiri, maka kenapa tidak kita menggantungkan keyakinan pada-Nya untuk memenangkan islam dengan berwasilahkan cikgu Mala. Tidak ada yang mustahil di dunia ini, andaikata cukup usaha, ditambah dengan tawakkal, insyaAllah, percayalah langkahan pejuang islam akan lebih meluas. TAKBIR!!



2 comments:

bila cikgu Jie-ah cakap.

semua kene dengar.

sbb apa yg dia ckp.

sgt betul. =D

This comment has been removed by the author.

Nice To Have a Click (^_^)

jom klik

Kembara Mukmin

Name: Nazirah Nur Mukmin

Previous school :
--> maktab mahmud
--> centre for foundation studies IIUM
--> Now i'm final year student in bachelor of arabic

Experience :
--> co chairperson MTKN GAMIS 09/10
--> EXCO Arabic Students Society IIUM Gombak 08/09
--> vice president Arabic Students Society MCIIUM 06/07
--> Pengerusi Sinergi Gabungan Mahasiswi SIGMA GAMIS

Email dan ym : raisah_muslimat@yahoo.com

The Intelectual

Click to view my Personality Profile page

Cuba Klik

Tetamu Mukmin

Sembang2 Mukmin


ShoutMix chat widget

Komuniti Mukmin

Tetamu Mukmin

Sahabat Mukmin

klik2

Lets Read

Lets Read
Hidayah karya Tuan Guru Nik Aziz

Turki Negara Dua Wajah - Dr Abdullah Azam

Sejarah & Perkembangan Gerakan Islam Abad Moden - ust Riduan Mohamad Nor

Things Fall Apart -Chinua Achebe "paling mahal ni (^_~)"

enjoy with keroppi

Loading...