~Kembara Seorang Hamba~

Ada Kata Tak Terucap Walau Dengan Bahasa Indah..... Ada Rasa Tak Terungkap Walau Dengan Seribu Madah.....


salamun'ala manittaba'al huda.

Sedar atau tidak hari ini kita berdepan dengan kegagalan pimpinan sedia ada baik dari parti pembangkang mahupun kerajaan untuk menilai kembali anak muda., samada dari sudut peranan, tahap mahupun potensi yang ada. Dan kesemua ini menjadikan anak muda yang ada hari ini seolah-olah satu entiti yang kewujudan mereka sekadar pelengkap kepada sistem masyarakat yang ada. 

Kegagalan ini menyebabkan golongan ini sebenarnya dimatikan tanpa sedar. Padah yang menanti, generasi yang akan datang bertambah-tambah kelemahan mereka. Sedangkan kita sering diingatkan dengan kata-kata “jika kamu ingin melihat pimpinan akan dating maka lihatlah pada generasi yang ada pada hari ini”. Justeru, mahu atau tidak, golongan muda seharusnya dipastikan mereka mempunyai nilai kerana mereka adalah aset Negara.

Bilamana kita tidak mengetahui nilai anak muda, maka kita akan gagal untuk mengetahui dimanakah tahap golongan ini baik dari sudut akhlak, pemikiran, akademik dan lain-lain. Kesemua ini sebenarnya amat berkait rapat dengan masalah-masalah yang timbul hari ini. Bayangkan berapa rendahnya nilai anak muda kita bila berlaku keruntuhan aklahk yang semakin hari semakin menggerunkan. Benarlah kata allahyarham Dato’ Fadzil Nor “seandainya kita boleh melihat iblis hari ini, nescaya kita kita akan melihat ia menangis lantaran jahatnya manusia hari ini melebihi kejahatan mereka”. Disana sini anak muda hanya disama ertikan dengan dadah, seks bebas, pembuangan anak luar nikah, hiburan yang melampau dan sebagainya.

Hari ini kita bercakap soal kepupusan pimpinan yang hebat. Persoalannya bagaimana kepimpinan yang sedia ada boleh dianggap hebat seandainya mereka gagal untuk menghasilkan generasi yang hebat? Jika soal ketiadaan pelapis ini terus digembar-gemburkan tanpa ada jalan alternatif yang dicadangkan, maka mulut-mulut yang berbicara soal ini seharusnya bersedia untuk bertanggungjawab tentang apa yang telah mereka usahakan. Maka sekali lagi, mahu atau tidak, penilaian terhadap anak muda harus diuruskan dahulu sebelum kita terus berbicara tentang episod kelahiran bakal pemimpin Negara yang tidak matang yang semestinya mengkucar-kacirkan Negara..

Pastinya kita selalu mendengar, “if you fail to plan then you plan to fail” . daripada sejarah kita belajar untuk bagaimana membangunkan sesebuah tamadun. Jika tidak kita akan terus berdepan dengan teori “history repeat itself”. Jika pimpinan sedia ada bersedia untuk melakukan transformasi yang ada pada Negara, maka kenapa aset Negara ini dianaktirikan?. Sekali lagi penilaian terhadap anak muda harus segera diatur untuk memastikan perancangan yang tepat dapat dilakukan. 

Saranan saya;

1) Kementerian belia seharusnya diasingkan daripada mana-mana kementerian termasuklah sukan demi memastikan golongan ini dapat diperhatikan pembangunan mereka baik dari sudut syakhsiah, minda, akademik, sosial mahupun sukan dan sebagainya.

2) Penilaian terhadap golongan muda harus disegerakan. Statistik sebenar harus dikeluarkan tanpa ada sebarang penyelewengan, agar semua pihak dapat bersatu- padu, serius untuk menilai seterusnya memikirkan perancangan yang terbaik untuk anak muda selaku agen perubahan ummah.

3) Pendokumentasian yang baik harus diaplikasikan seawal penilaian hinggalah kepada hasil yang didapati demi memastikan generasi akan datang tahu bagaimana mereka memulakan langkah. Ini kerana kita mendapati antara kelemahan sesebuah penilaian adalah pada pendokumentasian yang baik.

4) Akhir sekali setiap anak muda seharusnya “alert” dengan sebarang isu yang membabitkan golongan mereka tanpa mengenepikan isu-isu Negara yang ada. Sebagai contoh dalam RMK10 adakah soal pembangunan anak muda dispefikasikan dengan baik atau sebaliknya.


0 comments:

Nice To Have a Click (^_^)

jom klik

Kembara Mukmin

Name: Nazirah Nur Mukmin

Previous school :
--> maktab mahmud
--> centre for foundation studies IIUM
--> Now i'm final year student in bachelor of arabic

Experience :
--> co chairperson MTKN GAMIS 09/10
--> EXCO Arabic Students Society IIUM Gombak 08/09
--> vice president Arabic Students Society MCIIUM 06/07
--> Pengerusi Sinergi Gabungan Mahasiswi SIGMA GAMIS

Email dan ym : raisah_muslimat@yahoo.com

The Intelectual

Click to view my Personality Profile page

Cuba Klik

Tetamu Mukmin

Sembang2 Mukmin


ShoutMix chat widget

Komuniti Mukmin

Tetamu Mukmin

Sahabat Mukmin

klik2

Lets Read

Lets Read
Hidayah karya Tuan Guru Nik Aziz

Turki Negara Dua Wajah - Dr Abdullah Azam

Sejarah & Perkembangan Gerakan Islam Abad Moden - ust Riduan Mohamad Nor

Things Fall Apart -Chinua Achebe "paling mahal ni (^_~)"

enjoy with keroppi

Loading...