~Kembara Seorang Hamba~

Ada Kata Tak Terucap Walau Dengan Bahasa Indah..... Ada Rasa Tak Terungkap Walau Dengan Seribu Madah.....

 

salamun'ala manittabalhuda

SETIA SEORANG ISTERI?? 

sengaja saya pilih tajuk ini.. memandangkan ramai kawan-kawan saya yang sudah menjadi isteri, maka dikesempatan ini saya ucapkan tahniah kepada puan nabilah, kak tasnim, adik husna, maziyah, yati, kak nadiah, nik dan semua yang baru berada dalam kawasan-kawasan yang sama waktu dengannya..(fuh ramainya nak sebut kat sini.. maaf tak dapat hadir ke kenduri antunna sebelum ni..) (^_~)

setia? bukan ekslusif hanya untuk yang bergelar pasangan. "aku dan engkau saling setia" "seiring dan sejalan" dan sebagainya. masih saya ingat lagi seorang guru saya di sekolah dahulu pernah berpesan "hampa jangan dok percaya sangat ngan laki hampa esok-esok. orang laki ni serupa ja.. saya percaya kat laki saya secamca ja.. yang lain tu baik berjaga-jaga" haha.. ada jugak yang macam ini.. 

untuk membentuk organisasi yang baik, membina rumah tangga yang harmoni (cewah macam dah kawin.. tapi betul la kan?(^_~), tidak dapat tidak elemen setia itu harus wujud.. namun hari ini unsur ini makin pudar dalam diri generasi baru. kes cerai disana sini, pecah amanah makin berleluasa dan sebagainya.. situasi yang berbeza dengan orang-orang tua yang terdahulu.. kahwin berpuluh-puluh tahun, walaupun ada perbalahan, namun masih terikat dengan kesetiaan pada pasangan masing-masing. nampak atau tidak? keruntuhan nilai kesetian sudah makin membarah dalam masyarakat kita.

SETIA LANDASAN DAKWAH ISLAM..

ok, sekarang baru masuk topik.. sedar atau tidak, tertegaknya islam di atas ikatan janji setia nabi s.a.w dengan orang-orang yang mempercayai baginda. ia tidak boelh dimungkiri dan di ingkari. bukan hanya melibatkan hanya golongan muslimin bahkan muslimat juga diambil janji setia mereka. 


 "Hai Nabi, apabila datang kepadamu perempuan-perempuan yang beriman untuk mengadakan janji setia, bahawa mereka tidak akan mempersekutukan sesuatu pun dengan Allah, tidak akan mencuri, tidak akan  berzina, tidak akan membunuh anak-anaknya, tidak akan berbuat dusta yang mereka ada-adakan antara kaki dan tangan mereka, dan tidak akan mendurhakaimu dalam urusan yang baik, maka terimalah janji setia mereka, dan mohonkanlah ampunan kepada Allah untuk mereka, sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. "
(al mumtahinah :12)

CINTA DAN SETIA


cinta dan setia saling bergabung dalam makna yang sama. didalamnya ada unsur-unsur saling membantu, saling menolong serta disana ada erti dengan pengorbanan. kesemua ini membawa kepada penyatuan hati dan jasad dalam memaknakan erti sebuah kesetiaan. 

selaku daie, tidak kira saya, anda, mereka ataupun siap-siapa sahaja yang sedar bahawa diri mereka adalah seorang pendakwah seharusnya mengetahui betapa setia ini memainkan peranan yang tersangat penting.

KESETIAAN YANG BAGAIMANA?

merujuk kepada karya syeikh muhammad abduh didalam karyanya maza yakni intima' lid dakwah ataupun sekarang ini telah disediakan terjemahannya yang berjudul "memperbaharui komitmen dakwah", disebut  antara bentuk kesetiaan terhadap dakwah adalah dengan :

1) merealisasikan makna ukhwah dan setia memenuhi segala hak-hak disana.
2)percaya penuh dengan pemimpin dan taat dengan perintahnya 
3) sanggup menunaikan tugas dan beban yang diberikan samada dalam keadaan susah mahupun senang
4)memberi komitmen dan aturan denga tatatertib yang ditentukan oleh dakwah.
5)percaya penuh dengan manhaj yang dibawakan oleh islam.

justeru ayuh sama-sama kita memperbaharui janji setia kita dengan Tuan yang punya dunia ini mudah-mudahan disana ada keberkatan dan keredhaan daripada Allah s.w.t

siiru 'ala barakatillah..

p/s: dalam usaha membangunkan satu lagi blog berbahasa inggeris ~real people real success~.. jemput kunjungi.. (walapun tak mahir berbahasa inggeris..(^_~) )

Nice To Have a Click (^_^)

jom klik

Kembara Mukmin

Name: Nazirah Nur Mukmin

Previous school :
--> maktab mahmud
--> centre for foundation studies IIUM
--> Now i'm final year student in bachelor of arabic

Experience :
--> co chairperson MTKN GAMIS 09/10
--> EXCO Arabic Students Society IIUM Gombak 08/09
--> vice president Arabic Students Society MCIIUM 06/07
--> Pengerusi Sinergi Gabungan Mahasiswi SIGMA GAMIS

Email dan ym : raisah_muslimat@yahoo.com

The Intelectual

Click to view my Personality Profile page

Cuba Klik

Tetamu Mukmin

Sembang2 Mukmin


ShoutMix chat widget

Komuniti Mukmin

Tetamu Mukmin

Sahabat Mukmin

klik2

Lets Read

Lets Read
Hidayah karya Tuan Guru Nik Aziz

Turki Negara Dua Wajah - Dr Abdullah Azam

Sejarah & Perkembangan Gerakan Islam Abad Moden - ust Riduan Mohamad Nor

Things Fall Apart -Chinua Achebe "paling mahal ni (^_~)"

enjoy with keroppi

Loading...