~Kembara Seorang Hamba~

Ada Kata Tak Terucap Walau Dengan Bahasa Indah..... Ada Rasa Tak Terungkap Walau Dengan Seribu Madah.....


salamun'ala manittaba'alhuda

Kisah Semalam


semalam adalah hari terakhir anak-anak murid saya menghadapi peperiksaan akhir tahun. (jadi teacher matematik, bahasa inggeris dan sains... hmm padahal takhassus bahasa arab..=) ) esok giliran saya pula menyambung perjuangan di medan peperiksaan. saya agak gusar bila berbicara mengenai akademik.

bimbang kerana tidak mampu menjadi qudwah terbaik buat adik-adik dibawah saya. mudah-mudahan Allah memudahkan urusan urusan kita semua. agak lucu semalam ketika mana wajah saya yang agak kebimbangan dengan peperiksaan yang bakal berlangsung, diubati dengan nyanyian dan tarian ala-ala micheal jackson oleh anak-anak murid saya. si adik menyanyi manakala si abang menari.

please please please
jangan bimbang-bimbang
please please please
kita ada tuhan
please please please
i.allah ada kesenangan

lagunya direka sendiri..aduh hati mana yang boleh tahan melihat kanak-kanak ribena ini menari dihadapan. tergelak besar saya. sambil dalam hati berkata : kanak-kanak pun tahu dalam kebimbangan kita jangan dilupa Tuhan itu masih ada..

HARI INI

seorang teman bertanya pada saya. kenapa dah lama tak menulis pasal tarbiyah. lalu jawapan saya padanya hanyalah senyuman. saya katakan, saya sedang mentarbiyah diri melalui penulisan. tarbiyah bukan hanya berkisar kisah-kisah usrah, tamrin dan sebagainya. bahkan tarbiyah lebih besar daripada itu. berjiwa besarlah dengan tarbiyah. ia adalah nukleus dalam perjalanan kita.

pengalaman saya beralih mentaliti kepada pengurusan tarbiyah daripada jiwa siyasah memberikan makna yang cukup besar dalam kehidupan saya hari ini. harus bermula dengan saya katakan zero pendedahan saya terhadap dunia tarbiyah memberikan satu cabaran yang cukup besar. 3 tahun bergelumang dengan dunia siyasah menjadikan saya lebih mengetahui selok belok dunia itu berbanding dengan tarbiyah.

hari ini saya masih terfikir dimana agaknya kekuatan yang saya dapat untuk mengharungi semua itu? dunia tarbiyah saya kini membawa saya pergi lebih jauh daripada sangkaan saya sebelum ini. persepsi saya mengenai tarbiyah yang cukup dangkal satu ketika dahulu berubah sama sekali bila mana saya terlibat secara langsung.

KUASA TARBIYAH

teringat saya satu ketika saya benar-benar berada dalam situasi yang "hanya Tuhan yang tahu". tekanan daripada sahabat-sahabat seperjuangan dan juga tekanan daripada mad'u yang terpaksa saya dekati kerana keperluan untuk saya berada disitu. kuasa tarbiyah menjadikan airmata saya kurang menitis. sekalipun terpaksa menjauhi teman-teman, bersembunyi-sembunyi mengikuti kuliyyah-kuliyyah santapan rohani dan hujung minggu yang terpaksa ke pelbagai tempat.. ini semua pada saya kerana TARBIYAH.

pernah saya diasak dengan sms-sms yang mengatakan saya mengalami masalah fikrah menyebabkan satu ketika saya hampir putus asa dengan tingkah laku sahabat-sahabat seperjuangan. namun saya tidak salahkan mereka. "they are not in my shoes" dan hari ini pengalaman lalu mengajar saya agar lebih berhati-hati dalam bersahabat. saya tidak memilih untuk bersahabat. semua orang adalah sahabat saya. baik daripada yang tidak bertudung hatta ke yang berniqab semuanya adalah sahabat. tidak ada beza pada saya. semua kita adalah sama. berkongsi "title" hamba kepada Yang Maha Kuasa. cuma yang membezakan kita hanyalah taqwa sahaja.

namun kecenderungan saya secara peribadi adalah pada mereka-mereka yang tidak bertudung dan tidak mempunyai asas dengan islam. saya tidak kisah untuk keluar bersiar-siar dengan sekumpulan sahabat yang tidak bertudung mahupun bertudung pendek. saya mahu sebarluaskan keindahan islam itu sendiri. saya tidak mahu perjuangan islam ini hanya berlegar dikalangan orang yang bertudung labuh dan sudah sedia memiliki kefahaman tentang islam. itu matlamat saya.

saya bercita-cita suatu hari nanti, saya boleh berdiri dengan dikiri dan kanan saya srikandi-srikandi yang asalnya tidak memahami apa-apa tetapi kerana difahamkan mereka boleh berdiri bahkan lebih tinggi daripada saya. saya mahu turut sama menjadi pemula langkah dan rentak mereka untuk memperjuangkan islam nanti..

pada saya aura tarbiyah dan dakwah itu ada pada "our action". pernah saya berselisih dengan bekas "roomate" yang hanya bersinglet disebuah shopping complex, tanpa malu dan segan saya tegur dan bersalam dengan memeluknya atas nilai persaudaraan islam. hari ini ternyata dia masih mengingati saya sekalipun dia berada jauh dari mata saya. masih mahu berbicara soal solat dan puasa. pada saya itu kuasa tarbiyah. selebihnya saya serahkan pada Allah. kerana Dia yang memegang hati-hati kita.


hingga ke saat ini saya masih gusar dimana kaki saya bakal berpijak kerana masa depan kita adalah rahsiaNya. hari ini berkobar-kobar dimedan juang, esok belum tentu sama semangatnya. hanya doa yang boleh dipohon. saya doakan diri saya dan anda yang sedang membaca akan terus tsabat dijalanNya

IBADAH ITU NIKMAT

seandainya kita menyedari dalam kehidupan seharian kita seringkali terjadi dialog-dialog syahdu antara kita dengan Yang Menciptakan Cinta. kita boleh memilih untuk mengaturkan pertemuan denganNya samada dilewat malam atau sekadar mengharungi perjumpaan-perjumpaan biasa.

seringkali kemanisan spiritual itu jarang dicapai oleh kita. solat misalnya. seringkali terjadi satu perbuatan tanpa ruh. kegiatan fizikal tanpa disertai oleh partipasi dari hati. padahal semua kita tahu hati adalah titik "central" yang menentukan kualiti ibadah solat. solat tanpa khusyuk sia-sia dan sedekah tanpa ikhlas pun tidak berguna..
saya paling tersentuh bila membaca hadis ini (saya letakkan mafhum sahaja):


" Aku sesuai dengan keyakinan hamba-Ku terhadap-KU. Aku juga bersamanya jika dia menyebut-Ku. Jika dia menyebut-KU didalam dirinya, maka Aku pun akan menyebutnya didalam diri-Ku. Jika dia menyebut-Ku disuatu tempat, maka Aku akan menyebutnya di tempat yang lebih baik darinya. jika dia mendekati-Ku satu jengkal, Aku akan mendekatinya satu lengan, jika dia mendekati-Ku satu lengan, Aku akan mendekatinya satu depa, dan jika dia mendatangi-Ku dengan berjalan, maka Aku akan mendatanginya dengan perjalanan yang cepat." (HR bukhari, muslim dan imam ahmad)

bacalah hadis dia atas dengan penuh ketulusan, anda pasti merasakan sesuatu yang lain hadir di mata dan hati anda. kerana perasaan yang ada didalam hati pastinya terzahir dimata kita. apakah kita terlalu buta untuk tidak terasa dan terlalu keras untuk tidak tersentuh ketika lafaz yang diucapkan "Jika dia menyebut-Ku disuatu tempat, maka Aku akan menyebutnya ditempat yang lebih baik darinya." ~Allahuakbar... cukuplah Engkau bagi kami~

"Ya Allah, kami mohon cinta-Mu dan cinta orang-orang yang mencintai-Mu serta cinta yang dapat mendekatkan kamikepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu sesuatu yang paling kami cintai melebihi diri kami, keluarga kami dan dinginnya air saat dahaga."

siiru 'ala barakatillah.. bittaufiq wan najah


1 comments:

Salam.

I like this entry. So touching!Teruskan dakwahmu sahabat(^_^)

Moga ketenangan dan kebahagiaan sentiasa menyeliputi diri kita.Amenn

Nice To Have a Click (^_^)

jom klik

Kembara Mukmin

Name: Nazirah Nur Mukmin

Previous school :
--> maktab mahmud
--> centre for foundation studies IIUM
--> Now i'm final year student in bachelor of arabic

Experience :
--> co chairperson MTKN GAMIS 09/10
--> EXCO Arabic Students Society IIUM Gombak 08/09
--> vice president Arabic Students Society MCIIUM 06/07
--> Pengerusi Sinergi Gabungan Mahasiswi SIGMA GAMIS

Email dan ym : raisah_muslimat@yahoo.com

The Intelectual

Click to view my Personality Profile page

Cuba Klik

Tetamu Mukmin

Sembang2 Mukmin


ShoutMix chat widget

Komuniti Mukmin

Tetamu Mukmin

Sahabat Mukmin

klik2

Lets Read

Lets Read
Hidayah karya Tuan Guru Nik Aziz

Turki Negara Dua Wajah - Dr Abdullah Azam

Sejarah & Perkembangan Gerakan Islam Abad Moden - ust Riduan Mohamad Nor

Things Fall Apart -Chinua Achebe "paling mahal ni (^_~)"

enjoy with keroppi

Loading...